Till innehåll på sidan
Fonder chevron_right
Investera chevron_right
Om oss chevron_right
Lär dig mer chevron_right
Kontakta oss chevron_right

Innehållet på den här sidan är marknadsföring

SKAGEN Globals portföljförvaltare Knut Gezelius arbetar med att koncentrera portföljen - något som historiskt sett har varit klokt.

Som vi tidigare har berättat har aktiefonden SKAGEN Global sedan sensommaren minskat antalet bolag i portföljen. Från att ha haft över 100 olika innehav har fonden nu nått sin målsättning att ha mellan 65 och 70 bolag.

Topp 10 ska utgöra mellan 35 och 45 procent av portföljen. Så var det om man tittar tillbaka till år 2010. Även här har Global-teamet kommit i mål – redan i slutet av november var koncentrationen över 35 procent.

Historiskt sett har det varit ett smart drag att koncentrera portföljen och kapa svansen.

De 35 största investeringarna i SKAGEN Global har visat sig vara de bästa bidragsgivarna till fondens avkastning, både i absoluta och relativa termer. Portföljens svans i form av de mindre posterna har däremot bidragit negativt.

Begränsade resurser

SKAGEN Globals huvudförvaltare Knut Gezelius är tydlig med att de enskilda portföljförvaltarna har begränsade resurser och bör fokusera på de företag som betyder mest för fondens avkastning. 

–     Varje förvaltare klarar inte av att följa mer än högst 15–20 företag. Samtidigt ska de komma upp med nya kandidater till portföljen och ha ett bibliotek som kräver uppföljning. Förutom att ha kapat svansen, kommer vi att ha flera poster i portföljen med 3-5 procents vikt, som tidigare utgjorde 1-2 procent, säger Knut Gezelius.

Med flera poster om 3–5 procent ökar ju också risken, om dessa företag inte levererar i linje med det som du och dina kolleger i laget har räknat med i er analys?

–     Alla företag som vi tar in i vår portfölj, köper vi gradvis – som alltid i SKAGEN-sammanhang. Om analysen och caset ser ut att stämma, ökar vi successivt upp i företaget. För företag som idag representerar 1–2 procent av fonden stämmer oftast vår karta med terrängen. I företag där risk-reward är särskilt bra kommer vi naturligtvis att vikta upp oss avsevärt. 

SKAGEN Global hade i början av året cirka sju procent av portföljen i ryska aktier, och endast en liten del har sålts under året. Förlorarlistan präglas också av den ryska valutan. Har du haft för mycket is i magen?

– Efter att jag tog över huvudansvaret för SKAGEN Global har vi minskat exponeringen mot Ryssland något. Men som långsiktiga globala investerare har vi kvar positioner där vi ser en stor potential för framtida avkastning, även med hänsyn till risken, säger Knut Gezelius, som själv talar ryska och bland annat har ett förflutet som tolk i det militära.

Har höstens försäljningar påverkat fondens utveckling negativt?

–     Nej, det här har varit en systematisk process som har pågått i flera månader.

Undervikten i amerikanska aktier förklarar en stor del av SKAGEN Globals svaga avkastning i förhållande till jämförelseindex i år. Kommer andelen amerikanska bolag fortsatt vara relativt låg?

– Det kommer alltid att vara en prisfråga. Med rekordhöga vinstmarginaler och resultat som är prissatta långt över det historiska genomsnittet, ligger det inte i korten att vi ökar andelen. Då måste den amerikanska aktiemarknaden antingen korrigeras väsentligt och/eller våra amerikanska företag få en relativt bättre kursutveckling framöver. Och det hoppas vi naturligtvis på. Citigroup är ju fondens största investering.

Under de senaste årens lågränteklimat har bolag med stabila vinster och relativt höga utdelningar – med nämnda amerikanska bolag i spetsen – varit vinnare. Vad krävs för att SKAGENs värdebaserade filosofi blir modern igen?

–     En trigger kan vara högre långa obligationsräntor, och då främst i USA. Federal Reserves sedan länge aviserade höjning av styrräntan kan snart bli verklighet. Men oavsett vad som kommer att vara den utlösande faktorn för att värdeföretagen blir populära igen, och när detta sker, kommer SKAGEN aldrig att ändra sin investeringsfilosofi. De ttror vi fortfarande kommer att löna sig i längden, säger Knut Gezelius.

Prenumerera och få senaste nytt, analyser och inbjudningar

Genom att registrera dig accepterar du att SKAGEN registrerar din e-postadress för detta ändamål. Du kan när som helst säga upp prenumerationen via länken i mailen du mottar. Läs mer om SKAGENs Personuppgiftspolicy här.

keyboard_arrow_up