Till innehåll på sidan
Fonder chevron_right
Investera chevron_right
Om oss chevron_right
Lär dig mer chevron_right
Kontakta oss chevron_right

Innehållet på den här sidan är marknadsföring

3 min lästid

Ett avgörande möte

- Det var gästvänligt och jag blev inbjuden.

John Bjerga berättar hur han under en rast från sitt butiksjobb i centrala Stavanger tog hissen upp till 7:e våningen på Torgterassen. Han hade sett på Stavanger Aftenblad om att en ny fondförvaltare hade kommit till staden. Det var första gången John träffade Kristoffer Stensrud.

- Han bjöd in mig och berättade ivrigt och länge om SKAGEN Vekst, säger han.

John gick direkt hem till sin far, som bedrev ett välkänt möbelföretag i stan och berättade om mötet. Vad tycker pappan om idén att investera pengarna han tjänat på butiksjobbet?

- Gör det bara! Även om min far var en sparsam och saklig man så tvivlade han inte. Det har jag aldrig glömt, säger John.  

Begriplig

Det första mötet med SKAGEN gjorde intryck. Investeringsfilosofin, som i princip har varit oförändrad i 30 år, var vettig för den unga butiksarbetaren. Att hitta undervärderade bolag som kunde bli mer värda med tiden vad intuitivt förståeligt.

- Det är vettigt för mig och går att förstå. Jag förstod det första gången jag var på besök, förklarar John. Den lokala förankringen och förnuftigheten gav förtroende.

Många människor kanske inte har en tydlig plan med sina besparingar. Det kan vara svårt att veta exakt vad pengarna ska användas till i framtiden. John och hans familj levde förståndigt utan dyra vanor.

- Vi satte allt vi hade över i fonder. På det sättet blev vi skuldfria tidigare än många andra.

Gör det bara! Även om min far var en sparsam och saklig man så tvivlade han inte.

Ekonomisk frihet

Vid sidan av sitt arbete jobbade han med ett stort restaureringsprojekt i Stavanger. Han har ärvt sin fars egendom "Mestergaarden", ett litet komplex bestående av bostäder, butikslokaler och en gammal cool fabriksbyggnad. John har bosatt sig här, samtidigt som han hyrt ut delar av fastigheten. Alla som någonsin har renoverat vet att det kostar pengar.

- Jag har inte vågat räknat på vad det kostar. Med jag försöker vänta med att sälja fondandelar så länge som möjligt, säger han. På så sätt hoppas han få mer avkastning innan han måste ta ut pengarna.

- Besparingarna har gett familjen ekonomisk frihet. Det har gett oss ekonomiska muskler att förvalta den egendom jag har ärvt och jag behöver inte gå till banken.

Han jämför restaureringsprojektet med odel – man ska lämna fastigheten i bättre skick än när man tog över den.

Cirkeln sluts

Efter 30 år har John fortsatt sitt sparande. Han anser att man inte ska spendera mer pengar än vad man har och saknar man pengar så jobbar man hellre lite extra. Sonen som är 30 år yngre, har precis börjat spara i fonder – även han i SKAGEN.

- Jag känner ett ansvar för min son att vara motiverad att spara – få lite förståelse för risk. Jag säger att han måste ta kontroll över sin ekonomi, lägga lite åt sidan och våga satsa lite. Det behöver inte vara mycket utan lägg hellre jämnt varje månad. Men man måste våga sitta still när det svänger, säger han.

30 år efter att han blev SKAGEN-kund, har alltså hans son gjort detsamma.

- Vad jag sa när min son frågade om att starta ett fondsparande? Gör det bara!

 

SKAGEN 30 år

Samsung Electronics: En långsiktig framgång

Samsung är en av SKAGENs äldsta och mest framgångsrika investeringar. Läs artikeln nu arrow_right_alt

Mer om SKAGEN 30 år

Några aktiva förvaltare är mer aktiva än andra – lyckligtvis!

Diskussionen om aktiv vs passiv förvaltning är evigt ung. Men de mest framgångsrika bland de aktiva ...

- Jag har lärt mig mycket av SKAGEN

Roar Bolstad har gjort det mesta rätt. I snart 30 år har han sparat i SKAGENs aktiefonder och har ...

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning, som bland annat beror på marknadens utveckling, förvaltarnas skicklighet, fondernas riskprofil och förvaltningsarvoden. Avkastningen kan bli negativ till följd av kursnedgångar och valutakursförändringar. Det finns risker förknippade med investeringar i fonderna på grund av rörelser på aktie- och räntemarknaderna. Även konjunktur-, bransch- och bolagsspecifika förhållanden kan påverka avkastningen. Fonderna är denominerade i NOK och innan du investerar uppmanas du att läsa faktablad och fondprospekt. SKAGEN AS förvaltar fonderna enligt ett avtal med Storebrand Asset Management. En översikt över kostnader i fonderna finns på www.skagenfonder.se/kostnader.

Prenumerera och få senaste nytt, analyser och inbjudningar

Genom att registrera dig accepterar du att SKAGEN registrerar din e-postadress för detta ändamål. Du kan när som helst säga upp prenumerationen via länken i mailen du mottar. Läs mer om SKAGENs Personuppgiftspolicy här.

keyboard_arrow_up