Till innehåll på sidan
Fonder chevron_right
Investera chevron_right
Om oss chevron_right
Lär dig mer chevron_right
Kontakta oss chevron_right

Innehållet på den här sidan är marknadsföring

4 min lästid

- Jag har lärt mig mycket av SKAGEN

- Jag är ingen expert. Det var därför jag valde fonder.

Alla SKAGENs kunder är unika, men om det finns en typisk SKAGEN-sparare kan Roar Bolstad vara ett bra exempel. I mötesrummet på SKAGENs kontor i Stavanger berättar han att det var en slump som gjorde att han blev kund i det nystartade fondbolaget SKAGEN Fonder.

- Jag hade egentligen inget speciellt syfte med sparandet. Men jag har alltid varit nöjd med skatteavdrag, säger han med ett glatt leende.

Även om SKAGEN idag har en mycket större fondportfölj, var SKAGEN Vekst den första och enda för 30 år sedan. Det var en så kallad AMS-fond, det vill säga att man fick skatteavdrag för sparande i fonder. Det var skatteavdraget som lockade Roar i första hand, men också att han kände en av grundarna till bolaget, genom sitt jobb som på den tiden hette Statoil.

- Jag var lite skeptisk att lämna över mina pengar till ett helt nytt bolag, men jag ångrar ingenting idag, säger han.

Glädje att ge

I snart 30 år har han sparat regelbundet i ett sparavtal och satt in enstaka belopp när han haft lite extra till övers.

- Det har blivit väldigt tydligt för mig att konsekvent sparande är det vettigaste. Jag har en lugn livsstil och spenderar inte mer pengar än vad jag har. Besparingarna har gett ekonomisk trygghet, säger han. I juni blir han pensionär och överväger då att avsluta det sparavtal han haft i många år.

- Jag är ingen expert. Det är därför jag valde fonder. Roar Bolstad

Även om han inte har haft ett mål med sparandet har han kunnat hjälpa barnen ekonomiskt. En av fördelarna med att spara i fonder är att du kan ge bort andelar utan att det utlöser skatt.

- Jag brukar säga att jag är väldigt glad över att ge bort förmögenhetsskatten, säger han med ett lurigt leende. Dessutom har han, enligt egen utsago, plågat sina barnbarn med tråkiga presentkort. Det finns ytterligare en barriär i att ta ut pengarna när de finns i en fond, anser Roar.

- Jag är privilegierad som har en fin familj och har kunnat hjälpa dem att etablera sig. Det blir inga större förändringar när jag går i pension. Jag ska ta en tur till Nordnorge, men jag ska inte köpa vare sig stuga eller fritidshus utomlands, säger Roar.

Under intervjun kommer det fram att Roar är intresserad av fotografering, men ny och dyr fotoutrustning blir det inte heller.

Lite kan bli mycket

Som en av de mest erfarna investerarna på SKAGENs fonder är det intressant att ta reda på vilka erfarenheter han har som andra kan dra nytta av.

- Om jag har några spartips? Det handlar inte om hur mycket pengar du har, utan om hur mycket du kan lägga undan. Börja smått med det du har över. Även några hundralappar i månaden hjälper och då gör ränta på ränta-effekten mycket, den är rejält underskattad, anser Roar.

För en sansad och saklig man som Roar har det nog inte varit så svårt att sitta still och ha tålamod, även om 30 år är en väldigt lång tidshorisont för sparande i fonder.

- Långsiktighet och riskspridning är också viktigt. Sätt dig inte i en situation där du måste ta ut alla pengar från fonden på en gång, råder han och rekommenderar sparavtal och uttagsavtal. Då slipper du sätta in och ta ut pengarna vid "fel" tidpunkt.

- Jag antar att jag nästan låter som SKAGEN nu, men jag har lärt mig mycket av dem. Jag investerade de första pengarna mindre än ett år efter att bolaget startade och sedan dess har jag stannat här.

SKAGEN 30 år

Samsung Electronics: En långsiktig framgång

Samsung är en av SKAGENs äldsta och mest framgångsrika investeringar. Läs artikeln nu arrow_right_alt

Mer om SKAGEN 30 år

Några aktiva förvaltare är mer aktiva än andra – lyckligtvis!

Diskussionen om aktiv vs passiv förvaltning är evigt ung. Men de mest framgångsrika bland de aktiva ...

Ett avgörande möte

Som ung man tog John S. Bjerga mod till sig och knacka på dörren till SKAGEN-grundaren. Det blev ...

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning, som bland annat beror på marknadens utveckling, förvaltarnas skicklighet, fondernas riskprofil och förvaltningsarvoden. Avkastningen kan bli negativ till följd av kursnedgångar och valutakursförändringar. Det finns risker förknippade med investeringar i fonderna på grund av rörelser på aktie- och räntemarknaderna. Även konjunktur-, bransch- och bolagsspecifika förhållanden kan påverka avkastningen. Fonderna är denominerade i NOK och innan du investerar uppmanas du att läsa faktablad och fondprospekt. SKAGEN AS förvaltar fonderna enligt ett avtal med Storebrand Asset Management. En översikt över kostnader i fonderna finns på www.skagenfonder.se/kostnader.

Prenumerera och få senaste nytt, analyser och inbjudningar

Genom att registrera dig accepterar du att SKAGEN registrerar din e-postadress för detta ändamål. Du kan när som helst säga upp prenumerationen via länken i mailen du mottar. Läs mer om SKAGENs Personuppgiftspolicy här.

keyboard_arrow_up